Menesty monitoimittajaympäristössä
Kuvaus
Tehokkaassa valmennuksessa otat haltuusi monitoimittajaympäristön hallintamallin perusteet ja syvennät osaamistasi käytännön esimerkeillä mallin rakentamisesta ja jalkauttamisesta. Hallintamallin avulla tavoitteena on varmistaa sujuva yhteistyö, palvelujen läpinäkyvyys, laatu, tehokkuus ja kustannusten hallinta. Hallintamallin käytöllä on positiivisia vaikutuksia yhteistyön asiakaskokemukseen, palvelujen elinkaareen ja tuottavuuteen.
Tänä päivänä palvelut ketjuuntuvat ja yhä useampi palveluntarjoaja toimii ympäristöissä, joissa mukana on useampi toimittajataho. Esimerkiksi hyvinvointialueet ovat tällaisia ympäristöjä. Asiakkaan ja eri toimijoiden kannalta on erityisen tärkeää, että palvelut toimivat yhdessä tehokkaasti ja ilman ongelmia.
SIAM (Service Integration and Management) on lähestymistapa, jota käytetään monitoimittajaympäristöjen hallintaan. Hallintamalli sisältää rakenteen ja menetelmät, joiden avulla monimutkaiset toimittajaympäristöt voidaan koordinoida tehokkaasti ja tarjota korkealaatuisia palveluita loppukäyttäjille. Hallintamalli keskittyy erityisesti siihen, kuinka eri palveluntarjoajat voivat työskennellä yhdessä tuottaakseen loppukäyttäjille sujuvan ja tehokkaan palvelukokemuksen. Yhteistoiminnan kannalta tärkeässä roolissa on toimintakulttuuri ja integraattorin rooli.
Valmennuksen hyödyt
- Kehittää sujuvaa ja tehokasta yhteistyötä monitoimittajaympäristöissä
- Parantaa palvelujen laatua ja asiakaskokemusta
- Selkeyttää rooleja, vastuita ja lisää työn mielekkyyttä
Kohderyhmä
Valmennus soveltuu kaikille, jotka haluavat varmistaa sujuvan yhteistyön, palvelujen laadun, tehokkuuden ja kustannusten hallinnan monitoimittajaympäristöissä. Osallistuminen on hyödyllistä erilaisissa rooleissa toimiville, kuten palveluntarjoajat, asiakkaat ja integraattorit.
Valmennuksen aikataulu
2 päivää, klo 9–17
Ensimmäisen päivän aikana saat kattavan yleiskuvan hallintamallista ja rakenteista. Toisena päivänä syvennytään tarkemmin mallin rakentamiseen ja käyttöönottoon.
Sisältö
Johdanto monitoimittajaympäristön hallinnan malliin
- Hallintamallin tausta ja historia
- Määritelmä ja peruskäsitteet
- Hyödyt ja haasteet
Toimintamallin periaatteet
- Neljä pääperiaatetta: yhteistyö, koordinointi, hallinta ja raportointi
- Roolit ja vastuut
- Hallintamalli
Monitoimittajaympäristön hallinnan parhaat käytännöt
- Palvelunhallinnan kokonaiskuva
- Projektinhallinta ja koordinointi
- Viestintästrategiat ja tiedon jakaminen
- Riskienhallinta ja ongelmanratkaisu
Integraattorin rooli monitoimittajaympäristössä
- Integraattorin tehtävät ja vastuut
- Yhteistyö ja kommunikointi eri toimittajien kanssa
- Case study: Onnistuneen integraation esimerkki
Palveluntarjoajan näkökulma
- Palveluntarjoajan rooli ja vastuut
- Asiakassuhteen hallinta monitoimittajaympäristössä
- Case study: Palveluntarjoajan onnistumiset ja haasteet
Asiakkaan rooli monitoimittajaympäristössä
- Asiakkaan tehtävät ja vastuut
- Odotusten hallinta ja palvelusopimukset
- Case study: Asiakkaan näkökulmasta
Työpajat eri rooleille (integraattori, palveluntarjoaja, asiakas)
- Ryhmätyöt ja käytännön esimerkit
Teknologiat ja työkalut monitoimittajaympäristössä
- Integraatioteknologiat ja -protokollat
- Projektinhallintatyökalut ja -ohjelmistot
- Datanhallinta ja analytiikka
Toimintamallin käyttöönotto
- Implementointivaiheet
- Hallintamallin luominen
- Muutoksenhallinta monitoimittajaympäristössä
Toimittajien hallinta
- Toimittajien valinta ja arviointi
- Palvelutasosopimusten (SLA) hallinta
- Toimittajien suorituskyvyn seuranta ja arviointi
Palvelun integrointi ja koordinointi
- Palveluiden integroinnin ja yhteensopivuuden varmistaminen
- Prosessien ja työkalujen integrointi
- Viestintä- ja yhteistyöstrategiat
Hallintamallin ylläpito ja jatkuva parantaminen
- Jatkuvan parantamisen menetelmät
- Palautteen kerääminen ja hyödyntäminen
- SIAM-ympäristön auditointi ja raportointi
Case study ja käytännön harjoitukset
- Käytännön esimerkit mallin soveltamisesta
- Harjoitustehtävät ja ryhmätyöt
- Case study: Onnistunut implementointi
Peruutusehdot
Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.