Pahan mielen sairauslomat – mikä neuvoksi?
Kuvaus
Miten vähentää pahan mielen sairauslomia? Opi ennakoimaan ja reagoimaan!
Sairauspoissaolo esimerkiksi töissä käydyn tiukan keskustelun jälkeen? Kuinka toimia, kun työntekijä ei ole työhaluinen – ja pyrkii kaikin keinoin “saikuttamaan”?
Valmennuksen hyödyt
Tässä valmennuksessa saat käytännön työkaluja tilanteisiin, joissa työntekijän kynnys jäädä sairauslomalle tuntuu olevan kovin matalalla. Erilaisia tilanteita käydään läpi oikeustapausten ja muiden esimerkkien kautta.
Esimerkkejä:
- Kuinka suhtautua työntekijään, jonka ainakin epäillään olevan työhaluton ja poissa töistä lähinnä pahan mielen vuoksi?
- Kuinka keskustella fiksusti “saikuttajan” kanssa?
- Entä mitkä ovat vaihtoehdot, kun pelkkä juttelu ja kuuntelu eivät auta?
Osallistumalla tähän valmennukseen syvennät tietämystäsi työnantajan oikeuksista ja laajennat käytännön keinovalikoimaasi. Ennakoimalla ja reagoimalla oikein pystyt vähentämään pahan mielen sairauslomia työyhteisössäsi.
Kohderyhmä
Tämä valmennus on suunnattu ensisijaisesti esihenkilöille ja johtajille. Valmennus soveltuu mainiosti myös muun muassa henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja työhyvinvoinnin kehittäjille – sekä kaikille muillekin, jotka tahtovat panostaa työntekijöiden motivaatioon ja sairauspoissaolojen vähentämiseen.
Sisältö
- Miten esihenkilö voi tunnistaa pahan mielen sairauslomat?
- Mitä väärinkäsityksiä liittyy…
- työntekijöiden sairastamisoikeuksiin?
- omailmoitusmenettelyyn?
- lääkärintodistuksiin ja eri diagnooseihin?
- työnantajan velvollisuuksiin sallia poissaolot?
- Missä kulkevat lailliset oikeuksien ja velvollisuuksien rajat?
- Milloin lääkärintodistusta ei tarvitse noudattaa?
- Kuinka varmistaa oma selusta, jos lääkärin suosituksista poiketaan?
- Milloin poissaolosta ei tarvitse maksaa palkkaa?
- Mitä esihenkilö saa…
- kysyä “saikuttajalta” tai vaikkapa lääkäriltä?
- kertoa muille työntekijöille – tai lääkärille?
- vaatia?
- Millaisia muutoksia ja muita keinoja voi kokeilla pahan mielen sairastelijoihin?
- Millä perusteilla esimerkiksi työtehtäviä tai -aikoja voi muuttaa?
- Millä perusteilla voi varoittaa tai jopa irtisanoa?
- Kuinka tiukka saa käytännössä olla?
- Mitä ei kannata kokeilla?
- Mitä jos ongelma vain pahenee?
- Aikaa kysymyksille
Valmentaja
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – esihenkilönäkin työskennellen.
Valmennuksissaan Katariina yhdistää olennaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön soveltamisen hyvään johtamiseen ja lähiesihenkilötyöhön. Näin osallistujat saavat parhaan mahdollisen kokonaiskuvan niistä raameista, joissa he ja muut työyhteisön jäsenet voivat vastuullisesti toimia.
Katariina pitää yllä osaamistaan myös itse opiskellen. Tällä hetkellä hän viimeistelee työhyvinvointia käsittelevää KTM-tutkinnon lopputyötään ja kouluttautuu personal traineriksi.
Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva valmentaja. Valmennustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työoikeudellisissa kysymyksissä.
Katso myös
Peruutusehdot
Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.