Työntekijän mielenterveysongelmien juridiikkaa

Kesto: 0.0 pv

Kuvaus

Työnantajan oikeudelliset keinot ja ratkaisut, kun työntekijän mieli järkkyy

Mielenterveyden häiriöt ovat yleisimpiä syitä sairauspoissaoloille. Mielenterveysongelmia kuitenkin myös salataan paljon. Kuinka niiden kanssa milloinkin olisi parasta toimia?

Miten ongelmat ylipäänsä voidaan tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa? Mitkä ovat työnantajan oikeudet ja velvollisuudet? Entä työntekijän?

Kuinka esihenkilön kannattaa toimia epävarmoissa tilanteissa: niin erilaisten diagnoosien ristipaineissa kuin myös vaikkapa silloin, kun työntekijän päivittäinen työkyky on kovin häilyvä? Miten suhtautua, kun työntekijä on välillä poissa ja välillä töissä – vaihtelevin tuloksin? Kuinka on syytä menetellä, kun pehmeimmät keinot eivät enää auta?

Valmennuksen hyödyt

Tässä valmennuksessa saat vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten eri mielenterveysongelmista johtuvia sairauspoissaoloja on syytä käsitellä?
  • Entä jos sairauspoissaoloja ei ole, mutta työntekijä toimii epävakaasti ja työyhteisö kärsii?
  • Kuinka eri työntekijöitä pitää suojella, auttaa ja tukea? Mitä mielenterveysongelmaiselta saa vaatia?
  • Milloin ja miten työsuhde voidaan päättää oikein? Voivatko mielenterveysongelmat riittää irtisanomisperusteeksi? Mitä muita perusteita tai menettelyjä näissä yhteyksissä voidaan soveltaa?
  • Mitä työntekijän mielenterveysongelmia käsittelevästä oikeuskäytännöstä voidaan havaita?

Tuomioistuinratkaisujen lisäksi tämä valmennus sisältää runsaasti myös muita käytännön esimerkkejä.

Kohderyhmä

Ensisijaisesti työnantajien edustajille, kuten johtajille, esihenkilöille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Soveltuu kaikille työhyvinvoinnin kehittäjille ja muillekin, jotka tahtovat vastauksia mielenterveysongelmista ja niihin suhtautumisesta kumpuaviin oikeudellisiin kysymyksiin työelämässä.

Sisältö

  • Kuinka työntekijän mielenterveysongelmaan kannattaa tarttua
    • Miten tilanteet tunnistetaan? Mitä tiedetään ja mitä vielä pitäisi selvittää?
    • Ongelmiin tarttuminen matalalla kynnyksellä ja eteneminen vaihe vaiheelta
    • Yhteistyö työterveyshuollon kanssa
    • Entä jos herää epäilys, että perimmäinen syy on eri kuin mitä lääkärintodistuksessa lukee?
    • Mitä esihenkilö saa viestiä työyhteisölle? Mitä ei? Miksi? Salassapitovelvollisuuden rajat käytännössä
    • Milloin työntekijän mielenterveyshäiriöillä ei ole merkitystä töissä?
  • Henkinen työsuojelu ja muut työnantajan vastuut
    • Jos mielenterveysongelmien väitetään johtuvan töistä? Esimerkkeinä kuormittumis- ja kiusaamisväitteet
    • Työterveyshuolto- ja työturvallisuuslainsäädännön vaikutukset
    • Olisiko toisiin tehtäviin siirtäminen mahdollista? Millaisilla menettelyillä? Kuinka pitkää uudelleenkouluttamista voidaan vaatia?
    • Muut muutokset ja mahdolliset kevennykset? Työn muokkaaminen työkykyä vastaavaksi
    • Ohjeet, apu ja tuki
    • Ketkä lopulta tekevät työt? Miten varmistaa, ettei kukaan ylikuormitu?
  • Työntekijän oikeudet ja velvollisuudet
    • Milloin on syytä jäädä kotiin? Milloin ei?
    • Palkallista vai palkatonta poissaoloa?
    • Keskusteluihin ja tutkimuksiin osallistuminen myös työkyvyttömyysaikana?
    • Oma myötävaikutus paranemiseen tai sen puuttuminen? Hoito-ohjeiden noudattaminen
    • Työnantajan kanssa sovittuihin muutoksiin sitoutuminen
    • Mitä ”saikulla” saa tehdä? Mitä ei? Miksi?
  • Milloin työsuhteen päättäminen voi olla ajankohtaista?
    • Poissaolojen määrän ja keston merkitys sekä ennuste tulevasta: työkyvyttömyyden ja sen jatkumisen arviointi
    • Työntekijän toiminnan vaikutukset: moitteetonta käytöstä vai laiminlyöntejä ja rikkomuksia?
    • Varoituksen ja toisiin tehtäviin siirtämisen merkitys?
    • Olisiko työsuhteen päättäminen sopimalla käyttökelpoisin vaihtoehto?
    • Työkyvyttömyyseläke? Työnantajan vastuut
    • Käytännön menettelytavat
  • Aikaa kysymyksille

Valmentaja

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – esihenkilönäkin työskennellen.

Valmennuksissaan Katariina yhdistää olennaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön soveltamisen hyvään johtamiseen ja lähiesihenkilötyöhön. Näin osallistujat saavat parhaan mahdollisen kokonaiskuvan niistä raameista, joissa he ja muut työyhteisön jäsenet voivat vastuullisesti toimia.

Katariina pitää yllä osaamistaan myös itse opiskellen. Tällä hetkellä hän viimeistelee työhyvinvointia käsittelevää KTM-tutkinnon lopputyötään ja kouluttautuu personal traineriksi.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva valmentaja. Valmennustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työoikeudellisissa kysymyksissä.

Katso myös

Tutustu muihin Wakarun juridiikkavalmennuksiin

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Katso tulevat avoimet toteutukset
Järjestäjä