Teknologiamyynti: Innovaatiot nousukiitoon loistavalla myyntityöllä
Kuvaus
Teknologiamyynti: Innovaatiot nousukiitoon loistavalla myyntityöllä
Uuden teknologian menestyvä lanseeraus edellyttää huippusuoritusta myyntityössä ja kaupallistamisessa. Innovaatiot uudistavat omaa ja asiakkaan organisaatiota. Ja aivan erityisesti myyntityötä, sillä uudet teknologiat eivät lyö läpi kilpailukentällä ilman myyntityön uudistumista. Myyntiprosessiin, myyjiin ja heidän sisältöosaamiseensa kohdistuu armottoman kovia vaatimuksia. Työpajassa puhutaan monitasoisesta muutoksen johtamisesta.
Menestystarinoita uuden teknologian go-to-market tilanteista
Workshopissa käsitellään myynnin valmistelemista uusien teknologioiden ja palvelujen tuomiseksi markkinoille. Puhutaan mm. ratkaisujen kaupallistamisesta, ketterästä testaamisesta, myynnin kollektiivisesta oppimisesta ja vuorovaikutussuhteesta asiakkaaseen.
Ripeän läpilyönnin ja flopin anatomia: missä ero?
Työpaja perustuu tuoreeseen analyysiin loistavaan nousukiitoon lähteneiden innovaatioiden ja takkuavien liikkeellelähtöjen eroista. Menestystarinoiden rakentaminen edellyttää erityistä perehtymistä asiakkaan päätöksentekoon, ratkaisun kaupalliseen ilmiasuun, myynnin keskustelutaitoon ja taktisiin kykyihin. Workshopin aikana tarjotaan ratkaisuideoita välittömiin läpilyönteihin.
Esimiestyön pelikirjan tuoreuttaminen
Go-to-market -tilanteet ovat myynnin esimiehille vaativia oman tiimin valmentamisessa. Työpajassa keskustellaan myynnin esimiestyön kehittämisestä myynnin sisällön uudistuessa.
Kollektiivinen ymmärrys muutoksesta asiakkaalla
Kun uudet teknologiat tai digitaaliset palvelut –kuten IoT ja Industrial internet – tulevat kuvioihin, asiakkaan vaatimus myyjän osaamiselle kasvaa. Myyjästä tulee asiakkaan odotuksissa asiantuntija, jonka tulee hallita paljon muutakin kuin oman organisaationsa myymä ratkaisu.
Asiakasta on luettava uudella tavalla
Mikä myynnissä muuttuu, kun uusi teknologia tuodaan markkinoille? Ymmärrämmekö riittävästi asiakkaan näkökulmaa uutta teknologiaa harkittaessa? Kuinka oman tiimin on uudistuttava? Kuinka asiakkaan on muututtava? Työpajan aikana revimme auki uudistumisen kipukohtia asiakkaalla ja omassa organisaatiossa. Tunnistamme ratkaisuja tehokkaaseen uusien ratkaisujen myyntityöhön.
Workshop DIY -aivopesusta, rohkeudesta ja kollegasparrauksesta
Onko organisaatio rohkea ajattelemaan myyntityötä ja asiakasta uudella tavalla? Uusi ajattelu edellyttää do-it-yourself aivopesua, rohkeutta – ja myyntitiimi voi itse toimia oman tulevaisuutensa rakentajana. Tärkeintä on ymmärtää muutosta asiakkaan näkökulmasta: asiakkaan ajatuksia, harkintaa, päätöksentekoa ja muutosta uuden teknologian kynnyksellä.
Puretaan siiloja - tuoteorganisaation, myynnin ja markkinoinnin yhteistyössä
Työpaja tarjoaa tuoteorganisaatiolle tiekartan myynnin sisällön tukemiseen. Tunnistetaan uusia vaikutuskeinoja. Tämäkin tapahtuu ymmärtämällä asiakkaan päätöksenteon anatomiaa. Workshopin aikana puhutaan sisäisestä dialogista, yhteistyöstä, myynnin osallistamisesta tuotesuunniteluun – ja hyvästä yhteispelistä.
Kaupallistaminen: state-of-the-art
Työpajassa keskustelemme kaupallistamisen parhaista käytännöistä, menestyksen varmistamisesta. Workshopissa mennään myös tilanteisiin, joissa uudelle asiakasratkaisulle ei ole vielä saatu läpilyöntiä asiakkaissa. Kuinka tämä tilanne ratkaistaan?
Kenelle: myynnin esimiehille, myyjille, tuotekehityksen johdolle, innovaatioiden kaupallistamisesta vastaaville tiimeille, asiakaspalvelun esimiehille.
Valmentajat:
Hannu Mattinen
• Senior business designer ja managing partner Steps Ahead Oy:ssä. Hannu on kehittänyt ja moderoinut lukuisia simulointiympäristöjä, lähinnä B2B- ja teknologiatoimijoille. Metodia on sovellettu myös osaamisen valmentamiseen, palveluiden innovointiin ja liiketoimintamallien kehittämiseen.
• Hannu on soveltanut simulointimetodia jo 16 vuoden ajan ja toteuttanut yli 160 simulointi-workshopia neljällä mantereella ja yhdeksässä maassa. Hän on kirjoittanut kolme asiakkuuksien johtamiseen liittyvää kirjaa.
Raimo Malila
• Liikkeenjohtamisen ja -kehittämisen asiantuntija Malila Consultingissa. Raimolla on 30 vuoden käytännön liikkeenjohtamisen kokemus niin suuryritys- kuin PK-sektorin kehittämistyöstä. Hän omaa vahvasti kansainvälisen taustan ja on erikoistunut tunnistamaan uusia kasvupolkuja organisaatioiden kasvuun ja erikoistumiseen.
• Kokemuksellaan digitalisaatiosta - keskeisinä teemoinaan Iot, Industrial Internet ja Big Data - Raimo rakentaa kytkennän liiketoiminnan kehittämiseen ja ansaintaan.
Ohjelma
Workshopin eteneminen
9 Menestystarinoita uuden teknologian go-to-market tilanteista
10 Onnistunut go-to-market ohjelma; sisäinen yhteistyö
10:30 Työpaja, ratkaisuklinikka 1 (+kahvit): onnistuneen sisäisen yhteistyön anatomia
11:30 Asiakasnäkökulma uuden teknologian ostamiseen
12 Lounas
13 Asiakasosaaminen ja relevantti asiakastieto, sen soveltaminen asiakastyössä
13:30 Työpaja, ratkaisuklinikka 2 (+kahvit): asiakas- ja myyntiosaamisen kehittäminen
15:00 Uuden teknologian go-to-market ohjelman sisältö
15:30 Syventävät kysymykset ja vastaukset: osallistujien kysymykset, työpajan fasilitaattorit vastaavat
16:15 Yhteenveto
16:30 Workshop päättyy
Peruutusehdot
Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.