Justin Aamukahvit: Palveluarkkitehtuuri & palvelullistuminen
27.5.2025
Tuote- tai tehtäväorientoituneesta toiminnasta palveluorganisaatioksi – mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Miten varmistetaan, että ihmiset, teknologiat, tiedot ja toimintamallit muodostavat toimivan palvelukoneiston?
Tässä webinaarissa pureudumme siihen, miten arkkitehtuurin avulla rakennetaan valmiuksia, jotka mahdollistavat laadukkaiden ja odotustenmukaisten palveluiden tuottamisen asiakkaillemme. Palvelullistuminen on muuttanut organisaatioiden toimintalogiikkaa. Pelkkien tuotteiden ja teknologioiden toimittamisesta on siirrytty kohti arvoa tuottavaa tekemistä, jossa tuotteet yhdessä asiakkaalle lisäarvoa tuottavien palveluiden kanssa toimivat asiakkaan puolesta ja hyväksi. Samalla sisäiset funktiot, kuten IT, HR tai talous, nähdään yhä enemmän sisäisinä palveluntuottajina, joilta odotetaan konkretisoitavaa arvoa ja tiukempaa integroitumista liiketoiminnan tavoitteisiin. Mutta miten luodaan valmiudet viedä tämä muutos maaliin?
Vastaus on palveluarkkitehtuuri, joka ei ole vain järjestelmäkartta, vaan kokonaisvaltainen lähestymistapa, jolla tunnistetaan ja kehitetään palvelutuotannon kyvykkyyksiä ja valmiuksia. Webinaarissa käymme läpi, miten eri osa-alueet – ihmiset, teknologiat, informaatio ja toimintamallit – sovitetaan yhteen tukemaan palvelujen suunnittelua, tuotantoa ja johtamista. Näytämme, miten rakennetaan skaalautuva ja yhteensopiva palvelukoneisto, joka pystyy lunastamaan asiakaslupaukset – kerta toisensa jälkeen.

