WEBINAARI: Business case – menneisyyden havinaa vai innovoinnin työkalu?
20.3.2019
Nykypäivän tuote- ja palvelukehityksessä korostetaan kokeiluiden tärkeyttä. Uusia ideoista pitää tehdä nopeat kokeiluversiot, prototyypit tai MVP:t ja saada ne asiakkaiden kokeiltavaksi. Fail fast, succeed faster.
Samalla etupainotteisten ja raskaiden liiketoimintasuunnitelmien arvo on kyseenalaistettu ja syystäkin. On turha käyttää aikaa ja rahaa liiketoiminnan suunnitteluun, jos tuotteen tai palvelun haluttavuus on vielä kyseenalaista.
Mutta mikä on Business Casen, eli liiketoimintalaskelman rooli ideoiden arvottamisessa ketterässä ja leanissa tuotekehityksessä? Onko laskelmat hukkaa vai olennainen osa innovaatioprosessin toimintaa?
Tuotejohtamisen valmentajat Markku Nurmela ja Harri Pendolin kertovat webinaarissa miten liiketoimintalaskelmia kannattaa käyttää kokeilukulttuurin tukena. Samalla keskustellaan myös huonosta kokeilukulttuurista, liiketoimintasuunnitelman ja bisnesperustelun erosta sekä siitä, miten numerot tukevat innovointia.
Webinaari on suunnattu kaikille, joiden työhön kuuluu uusien ideoiden evaluoiminen ja liiketoimintapotentiaalin ymmärtäminen. Mukaansa osanottajat saavat ohjeet ja työkalut, joilla ideoista suodattuvat parhaat tuotekehityksen eteenpäin vietäväksi. Webinaari toimii hyvänä pohjustuksena Contribyten Lean Business Case -koulutukselle.
Aikataulu
8.45–9.00 Webinaariin liittyminen
9.00–9.45 Tuhtia tavaraa ketterästä liiketoimintaperustelusta
9.45–10.00 Kysymyksiä? Markku ja Harri vastaavat.
Puhujat
Markku Nurmela, Johtava konsultti
Markku Nurmela on kokenut valmentaja ja konsultti, joka on laittanut lukuisat ideasuppilot, business caset ja tuotestrategiat kuntoon. Yökyöpelinä hän puurtaa iltavuorossa, jotta asiakas varmasti saa tarvitsemansa huolellisesti viimeisteltynä. Yleensä asiakkaat huomaavatkin saaneensa Markulta vähän enemmän kuin tilasivat. Työnteon lisäksi Markku harrastaa ruuanlaittoa ja koirien kanssa luonnossa liikkumista. Parhaat ideat usein syntyvätkin raittiissa ulkoilmassa metsän keskellä.
Harri Pendolin, Johtava konsultti
Harrin 20 vuoden työuraan mahtuu niin tuotepäällikkönä toimimista isossa yrityksessä, kuin kahdeksan vuotta yrittäjänäkin, mutta aina tuotteiden parissa. Suurimmat intohimot Harilla syttyvät tuotestrategioiden kehittämisessä ja portfolion hallinnassa. Harri on aina valmis jakamaan osaamistaan tuotejohtamisesta tai debatoimaan liiketoiminnan strategisista valinnoista kuten innovaatioportfolion hallinnasta. Vapaa-aika menee Harrilla liikkuessa ja lasten harrastuksissa.
-------
Kuuntele pidetty webinaari jälkitallenteena!
Ohjeet tallenteen katsomiseen:
1. (Jos et ole aiemmin vielä rekisteröitynyt Oppian käyttäjäksi) luo käyttäjätunnus Oppia.fi – Oppimisen verkkokauppaan www.oppia.fi
2. Kirjaudu sisään Oppiaan
3. Rullaa webinaarisivun alalaitaan ja klikkaa kohdasta ”Katso tallenne”
4. Ohjaudut BrightTalk-palveluun, jota Oppia käyttää tallenteen julkaisuun
5. Luo käyttäjätunnus BrighTalkiin sivun oikean laidan lomakkeen avulla
6. Tämän jälkeen pääset käynnistämään webinaaritallenteen
Kysy tarvittaessa lisäohjeita Oppia Chatista.