ITIL® 4 Specialist: High Velocity IT
Kuvaus
ITIL® 4 High Velocity IT (HVIT) -valmennuksessa syvennetään toimintatapoja, joiden avulla organisaatiot voivat toimia paremmin nopean palvelukehityksen ympäristöissä. Valmennus auttaa osallistujia ymmärtämään eron IT-muutoksen ja digitaalisen transformaation välillä ja miten kohdistaa digitalisaation vaatimia investointeja liiketoiminnan tueksi ja kehittämiseksi. Valmennuksen avulla ammattilaiset voivat päivittää taitojaan ja organisaatiot työmenetelmiään digitaalista aikakautta varten.
Valmennus keskittyy nopeasti kehittyvien organisaatioiden ominaisuuksien tunnistamiseen sekä huomiointiin, tavoitteena tuoda perusta ITIL:n mukaisen toimintamallin, periaatteiden ja tapojen yhdistämiseen soveltuvasti muihin viitekehyksiin. Tämän kehityksen avulla optimoidaan palveluiden toimitusta tai valmistaudutaan suuremman transformaation toteuttamiseen.
Tapa, miten digitaalinen teknologia vaikuttaa yrityksiin nykyään, vaatii erilaista ajattelua, työskentelyä ja uutta nopeasti kehittyvän IT:n konseptia. IT- ja digitaalimaailman muuttuessa yhä monimutkaisemmaksi IT-ammattilaisten on ymmärrettävä muutokseen vaikuttavat tekijät kyetäkseen tekemään oikeita, oikea-aikaisia päätöksiä.
Valmennuksessa käsiteltävät ITIL-kyvykkyydet
Valmennuksessa käsitellään mm. seuraavia kyvykkyyksiä (ITIL® 4 Practices): Architecture Management, Availability Management, Business Analysis, Capacity Management, Deployment Management, Information Security Management, Infrastructure and Platform Management, Monitoring and Event Management, Portfolio Management, Problem Management, Relationship Management, Risk Management, Service Continuity Management, Service Design, Service Desk, Service Validation and Testing, Software Development and Management
Tavoitteet
- Ymmärtää käsitteet digitalisoituvan yrityksen nopeasta kehitystarpeesta, huomioiden myös IT:lle asetetut vaatimukset
- Ymmärtää digitaalisen tuotteen elinkaaren ITIL-toimintamallin avulla
- Ymmärtää ITIL:n ohjaavat periaatteet (Guiding Principles) ja muiden peruskäsitteiden merkityksen nopeasti kehittyvien IT-palveluiden tuottamisessa
- Tietää kuinka edistää arvon saavuttamista digitaalisilla tuotteilla
- Ymmärtää seuraavat periaatteet, mallit ja konseptit
- Etiikka
- Turvallisuuskulttuuri
- Lean-kulttuuri
- Toyota Kata
- Lean / Agile / Vikasietoinen (Resilient) / Jatkuva (Continuous)
- Palvelukeskeinen logiikka (Service dominant logic)
- Suunnitteluajattelu (Design thinking)
- Kompleksisuusajattelu
- Tietää miten eri kyvykkyydet auttavat:
- kehityksen nopeuttamisessa
- saavuttamaan vikasietoisen tuotannon
- tuottamaan arvoa asiakkaan kanssa
- vaatimustenmukaisuuden saavuttamisessa
Kohderyhmä
Henkilöt, jotka toimivat:
- digitaalisten tuotteiden ja palveluiden toimittamisessa sekä kehittämisessä
- muutosprojekteissa
- hyödyntävät esim. ketterää kehitystä tai DevOps:a tai automaatiota tai on suunnitelmissa hyödyntää ja yhdistää edellä mainittuja
Kohderyhmään kuuluvat esimerkiksi seuraavat roolit: Service Designer, Release Manager, Cloud Architect, DevOps Engineer, Software Developer, Automation Specialist, Test Engineer, Scrum Master, Business Transformation Manager, Applications Engineer, Cloud Software and Network Engineer, IT Operations Manager
Esitietovaatimukset
ITIL® 4 Foundation -sertifikaatti
Koulutuspäivän aikataulu
3 päivää, kello 9–17
Valmennusmateriaali
Valmennusmateriaali on englanninkielinen. Materiaali toimitetaan osallistujille etukäteen PDF-muodossa.
Sertifiointi
Valmennuksen hinta sisältää englanninkielisen online-tentin, jonka suorittamiseen osallistuja voi varata valmennuksen jälkeen itselleen sopivan ajan. Ohjeistus tentin varaamiseen ja tenttimiseen käydään läpi valmennuksessa.
ITIL® 4 -jatkovalmennukset
ITIL® 4:ssä on yhteensä viisi jatkovalmennusta, jotka käsittelevät kunkin aihealueen ajattelu- ja toimintamalleja sekä tärkeimpiä kyvykkyyksiä (practices). Moduulit voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
- ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support
- ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value
- ITIL® 4 Specialist: High Velocity IT
- ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan and Improve
- ITIL® 4 Leader: Digital & IT Strategy
ITIL® 4 -laajennusmoduulit
ITIL® 4 -laajennusmoduulien avulla vastataan organisaatioiden liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Laajennusmoduulit, joissa ei ole esitietovaatimuksia, voit suorittaa myös ilman ITIL® 4 Foundation -sertifikaattia. Perustiedot ITIL-viitekehyksestä ja termistöstä käydään läpi valmennuksissa.
- ITIL® 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services (ei esitietovaatimuksia)
- ITIL® 4 Specialist: Business Relationship Management
- ITIL® 4 Specialist: Sustainability in Digital and IT (ei esitietovaatimuksia)
- ITIL® 4 Specialist: IT Asset Management
Katso esittelyvideo ITIL® 4 -jatkovalmennuksista
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under the permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The SwirlTM is a trademark of AXELOS Limited, used under the permission of AXELOS Limited. All rights reserved. Wakaru Oy is an Accredited Training Organisation for ITIL®.
Ohjelma
Valmennuksen perusohjelma:
Päivä 1:
- Welcome & introductions
- ITIL 4 Highvelocity introduction
- Highvelocity nature of the digital enterprise
- Digital product lifecycle and operating model
- Highvelocity IT concepts and principles
Päivä 2:
- Wrap up – day 1
- Ensuring valuable investments
- HVIT & Fast development
- HVIT & Resilient operations
Päivä 3:
- Wrap up day 2
- HVIT & Value cocreation
- HVIT & Assured conformance
- Recap & Course closure
Peruutusehdot
Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.