ITIL® 4 Foundation

Kesto: 2.0 pv
Valitse päivä
Kurssia ei ole tällä hetkellä aikataulutettu. Ota yhteyttä ja sovi asiakaskohtainen koulutus.

Kuvaus

Tuotekuvaus / Esittely

Valmennus esittelee osallistujille palveluiden hallintaa, toimitusta ja näiden yhteyttä liiketoiminnan odotuksiin. Valmennuksen jälkeen osallistujat tunnistavat IT-palvelunhallinnan avainperiaatteet ja käsitteet sekä tiedostavat ITILin käytön hyödyt organisaatiossa. Palveluhallinnan periaatteet eivät koske vain IT-palveluita vaan ovat hyödynnettävissä yhtälailla kaikkien palveluiden tuottamiseen.

ITIL on kokoelma parhaita käytäntöjä IT-palveluiden toimittamiseen ja hallintaan. ITIL:ssä määritellyt palvelunhallinnan käytännöt ovat käytännössä testattuja ja hyviksi havaittuja useissa organisaatioissa maailmanlaajuisesti, ollen de facto viitekehys.

Valmennuksen jälkeen osallistujilla on hyvät valmiudet suorittaa ITIL® 4 Foundation -sertifiointitesti.

Tavoite / Oppimistavoitteet

  • Miten modernit digitaaliset palveluorganisaatiot toimivat
  • Miten arvovirrat helpottavat, nopeuttavat ja tehostavat organisaation toimintaa
  • Miten huomioida myös organisaation kulttuuri ja toiminnalliset perusperiaatteet
  • Miten hyödyntää yleisesti hyväksi havaittuja palveluhallinnan perusperiaatteita

Kohderyhmä

Valmennus on suunnattu kaikille, jotka toimivat palveluiden parissa. Asiantuntijoista IT-johdolle, esim. tietohallintojohtajille ja -päälliköille, senior-tason IT-päälliköille, projektipäälliköille, tiiminvetäjille, IT-asiantuntijoille sekä IT-päälliköille ja -konsulteille. Kurssi soveltuu hyvin myös kaikille niille, joiden työtehtävät käsittävät IT-palveluiden ostamiseen tai hyödyntämiseen liittyviä tehtäviä.
Valmennus on suositeltava myös ITIL v3 Foundationin käyneille päivittämään osaamista.

Kurssin ohjelma

ITIL 4:n mukainen lähestymistapa palveluhallintaan käsitellään seuraavasti:

  • Palvelun arvojärjestelmä (Service Value System, SVS)
  • ITIL 4:n 7 ohjaavaa periaatetta (Guiding principles)
  • ITILin näkemys arvoketjuihin (Service Value Chain)
  • Palvelunhallinnan neljä ulottuvutta
  • 34 kyvykkyyttä (practice), joista kurssilla käsitellään tarkemmin 15
  • Peruskäsitteitä palvelunhallinnasta ja myös muista viitekehyksistä (Lean IT, Agile, DevOps, organisaation muutoksen johtaminen) poimittuna ja palvelunhallinnan kontekstiin sovellettuna

Mainittujen osa-aluiden pohjalta rakennettaan organisaatiolle toimintamallia, jonka avulla palvelut vastaavat yhä paremmin liiketoiminnan tarpeisiin ja pystytään paremmin todentamaan arvon tuottamista yhteistoiminnassa.

Esitietovaatimukset

Valmennukseen ei ole esitietovaatimuksia.

Koulutuspäivän aikataulu

2 päiväinen valmennus
Koulutuspäivän aikataulu on klo 9-17.

Valmentajat

Valmentajina toimivat Wakarun kokeneet ja ITIL-sertifoidut valmentajat.

Kurssimateriaali

Kurssimateriaali on englanninkielinen. Kurssimateriaali toimitetaan oppilaille etukäteen pdf-muodossa (kannattaa ottaa oma tabletti tai läppäri mukaan, jolta voi lukea materiaalia kurssin aikana).

Osaamisen todistaminen sertifioinnilla

Monivalintatentti, 40 kysymystä
Läpipääsyraja: 26/40 (65%)
Tenttiaika: 60 min (+ kielilisä 25% ei-natiivikielellä olevasta tentistä) = 75min
Ei oheismateriaalia
Vaatimustaso: Bloom’s level 1 & 2

Valmennuksen aikana suoritettavat harjoitukset valmentavat samalla osallistujia kurssin jälkeen suoritettavaan sertifiointitestiin. Sertifiointi mahdollistaa jatko-opiskelun seuraaville tasoille. Tarkemman tiedon toteutuksen tentistä näet koulutussivulta ja kutsussa on tiedot erikseen tenttityypin mukaan:

Suosittelemme vahvasti käyttämään etänä tehtäviin sertifiointitesteihin omaa kannettavaa tietokonetta tai yrityksen hallinnoimien tyäaseman tapauksessa pyytämään adminoikeuksia kokeen suorituksen ajaksi. Etänä tehtävän kokeen aikana käytettävä ohjelma tarvitsee kameran, mikrofonin, näytön ja näppäimistön seurannan oikeudet.

Etävalvottu onlinetentti: Saat tenttivoucherin, jonka avulla voit varata itsellesi etävalvotun, omatoimisesti suoritettavan online-tentin. Tentti suoritetaan omalla koneella. Rekisteröintiohjeet löydät täältä [JI1] ja seikkaperäiset ohjeet tenttiä varten: Windows[JI2] , Mac. Huomioithan voimassaoloajan saamastasi Peoplecertin viestistä, tenttiaikaa ei ole mahdollista pidentää.

ITIL 4 -jatkokurssit
Katso webinaaritallenne ITILin jatkokurssien esittelystä: https://www.oppia.fi/webinars/itil-4n-uusimmat-uutiset

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
The SwirlTM is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Wakaru Oy is an Accredited Training Organisation for ITIL®.

Ohjelma

PäivämääräAloitusaikaPäättymisaika
24.4.20239.0017.00
25.4.20239.0017.00

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen on sitova. Mikäli ilmoittautuja ei pääse kurssille, voi hänen sijastaan tulla toinen henkilö. Mikäli ilmoittautumisen peruutus tehdään vähemmän kuin 14 päivää ennen kurssin alkua, veloitamme toimisto- ja varauskuluina 50% kurssimaksusta. Mikäli ilmoittautunut jää saapumatta kurssille ilman peruutusilmoitusta, veloitamme koko osallistumismaksun. Kurssimateriaalin toimittamisesta oppilaalle peruuntumistapauksessa veloitamme lisäksi 100 EUR. Peruutusmaksut veloitetaan myös sairastapauksissa.

Asiakaskohtainen tarjouspyyntö
Järjestäjä
Jani Iivonen
Executive Consultant
Wakaru
Messukeskus Siipi
Messuaukio 1
Helsinki / Etävalmennus